A GLOBALPARTY

Bővített biográfia

Minden ember életében vannak korszakok, amelyek meghatározták a későbbi életét és szívesen emlékszik vissza egy-egy szituációra, eseményre, bulira, baráti társaságra.
A “Globalparty-s” korszak, ahogy napjainkban hívjuk egymás között, egy igen intenzív és így visszagondolva nagyon boldog és felhőtlen időszak volt. A szenvedélyünknek éltünk, azt csináltuk amit szerettünk és úgy éreztük senki és semmi nem állhat az utunkba. Hosszú időszak ez, de mint minden igaz történetnek, amelyből később legenda lesz, van egy forgatókönyve, amelyet végighallgatva vagy olvasva az ember, megérti, hogy a zene milyen hatalmas erő, amely ugyanakkora elszántságot és hatalmat ad az ember kezébe, mint a szerelem vagy a fájdalom.

A történet nagyon régen kezdődött, még valamikor a 90-es években, amikor még javában koptattam Debrecenben az iskolapadot. Talán hatodikos lehettem, amikor először beléptem az általános iskola úgynevezett stúdiójába, de már nem emlékszem milyen okból. Azonnal rabul ejtett a potméterek, az égett tranzisztorok szaga, az ütemre mozgó műszerek sokasága. Ekkor már éreztem, hogy valami meg fog változni az életemben. Ettől a naptól kezdve beteges szenvedélyemmé vált a zene és a műszaki kütyük beszerzése, kezelése. Ahogy telt az idő a felsőbb éves tanulók elballagtak az iskolából és mint utánpótlásként, az állandó sürgés-forgásom a stúdió körül meghozta gyümölcsét. Első óriási élményeim közt tartom számom, az órák közti szünetekben, általam összeválogatott zenék lejátszását, később saját kulcs a stúdióhoz, majd ezt megkoronázva tanítási időszakban minden pénteken megszervezett sulidiszkókban való részvétel, mint “lemezlovas”, de akkor még leginkább csak kazettáról mentek a bulik.
Abban az időszakban, aki a zenéléssel foglalkozott vagy ha ráragadt a “dj” jelző, kiváltságnak számított. Megkülönböztettet jelző volt, amely rengeteg előnnyel járt, mind a diáktársak, mind a tanárok szemében. Leírhatatlan érzés volt, amely örökre megfertőzi az embert.

tóci
tócóskert

Az akkori technikai felszereltségnek köszönhetően igazi küzdelem volt egy-egy buli lebonyolítása. A Beag, Vermona, Tesla, Unitra és egyéb ehhez hasonló kütyük teljesítménye és minősége mai füllel biztos mosolyra adnak okot, de azokban az időkben ez maga volt a csúcstechnika számomra. Ez is megérdemelne egy külön cikket, de térjünk vissza fő témánkhoz.

Tesla_hangfal_parban_2_X_30_W_481121026807559
1ae490c2bf3d19a0bfbaf0f6ef6a9ecc5
vermonaL9033
BEAG AKT 408

Miután az egész lakótelep (Tócóskert) már Dj Leviként emlegetett, túl voltam rengeteg sulidiszkón, házibulin, valahogy adta magát az a gondolat, hogy még nagyobb közönséghez eljuttatni az általam is kedvelt zenei produkciókat. Ekkor már nagy barátságban voltam Ilyés Józsi-val (Josh), aki igazából példaképem is volt, de leginkább irigykedtem rá :). Nála ahogy teltek az évek, egyre profibb, számomra teljesen elérhetetlennek tűnő Hi-Fi cuccok találták meg végső otthonukat. Ő általa tudtam követni a Hi-Fi világ fejlődését, hiszen amikor én még az Unitra 531 s -l nyomtam a bulikat, Ő már javában a Technics RS-BX 747 deckekkel másolgatta a kazikat. Igazi szentély volt az akkori szobája, ahol rengeteg zene cserélt gazdát, igazán jó minőségben és így történhetett meg az, hogy az Eurodance-s korszakomat, fokozatosan felülírta az igazi underground, elektronikus zenei világ. De ugyanilyen szentély volt Küzmös Józsi szobája, ahol óriási kazikereskedelem folyt napi szinten. A legsötétebb elektronikus műfajok és előadok alkotásait hallgattuk rongyosra a kazettákon, sokszor nem is azért, mert annyira tetszett egy-egy zene, hanem mert annyira szokatlan és túlvilági volt a hangzásviláguk. Mi ekkor találkoztunk először a Kraftwerk, Front242, Prodigy, Frontline Assembly trackjeivel, amelynek köszönhetően, már bőven “technósoknak” számítottunk. Egy több tízezret számláló lakótelepen is erősen különcek voltunk a zenei beállítottságunknak köszönhetően. De pont ez az egyediség, ami miatt az ember, a zenére későbbiekben sem úgy tekintet, mint minden, átlag állampolgár, hogy szólt a rádió a konyhában és ezzel le van tudva a “kultúra”. Hanem igazi megszállottság, életforma, egy felfokozott delíriumos állapot volt. Ezzel keltünk és feküdtünk, jártuk minden szombaton a KGST piacot az új Taktos kazik után, minden este bandáztunk valakinél, éppen kinek voltak új zenéi, amelyekre persze másolási engedélyt is kellet sokszor kérni. Hiszen az volt a menő a telepen, akinek a legtöbb és legújabb zenéi voltak.

Ezzel párhuzamosan és erre külön direkt nem tértem ki, mert az is igen hosszú téma lenne, de igen nagy kábelfüggőségben szenvedtem. Mániákusan gyűjtöttem a műszaki cikkeket és persze rendre módja szerint, amennyire a tudásomból telt, javítottam és karban is tartottam őket. A sors elég jó műszaki érzékkel áldott meg, ezért volt lehetséges az, hogy egy egyszerű rádiós, kézi, vezeték nélküli mikrofont úgy átalakítsak, hogy abból később egy, a fél városban fogható rádióadó lehessen. A kilencedik emeleten laktunk, így adta magát, hogy az ablakon kivezetve, a liftház tetejére felszereljem az adót és a hozzá megépített antennát, a még nagyobb szórás érdekében. Az első próbaadások jól sikerültek, kezdetleges, egyszerű kazettás bejátszás, majd később az egész szoba tojástartóval hangszigetelve, nagy, ukrán 12 csatornás keverő, 2db Pioneer PL-200 as lemezjátszó és mikrofonok színesítették kicsinyke stúdiómat. Lassan megtanultam a mikrofonba is beszélni, egyre több zene, egyre több tematikus műsor és persze nem utolsó sorban hallgató. Képzeljük el ezt a korszakot úgy, hogy nem volt internet, mobiltelefon, számítógép. Plakátokkal, szórólapokkal terjesztettem a rádió igéjét, persze kézzel rajzolva! Kizárólag postai úton tartottam a kapcsolatot a hallgatókkal, ebből tudtam felmérni a rádió népszerűségét, amely leginkább abban mutatkozott meg, hogy idővel külön “telefonos kislány” segítségem volt és a beérkező levelek, már napi szinten megtöltötték a postaládánkat.
Teltek az évek, az egyre szaporodó országos kalózrádióknak köszönhetően új forgalmazási jogszabályok, médiatörvények, amelyekkel én már egyszerű halandóként, nem tudtam lépést tartani. Ekkor tértem vissza a diszkózáshoz, egy a korábban megismert formáció segítségével. Akkoriban Ők egy elég népszerű két tagú zenekarként tevékenykedtek, szinte minden klubban, művházban volt fellépésük és a szünetekben, amikor nem játszottak élőben én tartottam meg a partyhangulatot egy-egy buliban. Innen már viszonylag egyszerű volt az “éjszakai életben” maradni. Most nem sorolok fel minden állomást, de amire a legbüszkébb vagyok, az a Vigadós korszak vagy ahogy sokan ismerték a Hang-Ár a debreceni Nagyerdőn.
Debrecen legnagyobb, kétszintes klubja, ahová igazából mai napig nem emlékszem, hogy kerültem be, talán először a fényeket kapcsolgattam a helikopterben, majd onnan álltam be a dj pult mögé…. Nagy nevek társaságában, nagyon fiatalon ott lehettem az akkori tényleg lemezlovasok körében, attól függetlenül, hogy engem nem tartottak akkoriban nagy “dj-nek”, nagyon fiatal voltam, még dj nevem se volt, de nem is ez hajtott, hogy “sztár” legyek, hanem az az adrenalin, ami a lemezjátszók mögött csapta nyakon az embert. Mikics Lajos, Fütyü Lajos, Zsömi, az akkori dj shoposok és City rádiósok, Nagy Szabi, isten nyugosztalja és még sorolhatnám a neveket. Ezúton is hálás vagyok a segítségükért, Mikics Lajosnak külön, hogy minden este hazavitt a mercijével bulik után. A technikáról csak pár szóban: Technics lemezjátszók, Vestax keverőpult, JBL, majd később Cerwin Wega hangrendszer.

debrecen-uj-vigado
dsc_8761

Semmi nem tart örökké, így a vigadós korszak sem. Itt van némi homály emlékeimben, talán jött a gimi, a munka, már nem is emlékszem pontosan, amelynek köszönhetően némileg háttérbe szorult a zene az életemben és pontosan azt sem tudom mikor vette kezdettét az a korszak, amikor Szabó Szilárddal, Podmaniczky Dáviddal, újra felültem a zene hullámvasútjára. De tény, hogy ekkortájt kezdett megfogalmazódni bennem valami, amelyből később megszületett a Globalparty fogalma. Szilárdékkal rengeteg “illegál” bulit szerveztünk, leginkább haveroknak, magunknak, hogy lerójuk tiszteletünket a zene oltárán. Napi szinten együtt lógtunk, jártuk a bulikat vagy éppen csináltuk. Minden tiszteletem az Övéké, hogy ezt a jó szokásukat mai napig megtartották!
Ekkoriban már jó kapcsolatot ápoltam a számítástechnikával és a saját zenei alkotások, de leginkább próbálkozások mellett, a grafika és a web is az érdeklődésem középpontjába került. Az akkori Orange (Perényi klubban) kaptam lehetőséget bulik szervezésére, ami miatt ki kellet találnom egy nevet, koncepciót, hogy eladhatóvá tegyem. Itt született meg a Globalparty, hogy miért ez a név? Nyilván az akkor, már igen népszerű Global Underground CD sorozat is segített a névválasztásban, de az apróbb részletekre már nem emlékszem. A domain név szabad volt, így nem volt kérdés, hogy a jövőben ezen a néven fogok bulikat szervezni. Természetesen az első rendezvények siralmasak voltak, üres táncparkettek, szinte minden pénteken. Már ekkor sejthető volt, hogy az elektronikus zenei vonallal, nagyon nehéz fába vágtam a fejszét, mert szombatonként a retro party, gyakorlatilag életveszélyes állapotig töltötte meg az Orange klubot.

pic_024
DSCN4675
pic_031
pic_024

Ezekben az időkben küldte a sors az életembe Nagy Dávidot, hogy az általam megálmodott bulifeelinget, az akkor még igen népszerű Flash alapú weboldalon megmutathassam a külvilágnak. Viszonylag sokáig ezen a weboldalon keresztül adtam tudomására az embereknek az aktuális bulikat, de igazán nagy fejlődés akkor következett be, amikor elhagytam a Flash alapot a weboldalon és átváltottam cms (e107) rendszere, egy számomra mai napig ismeretlen, égből pottyant idegen segítségével. A cms-nek hála az embernek tényleg csak a saját fantáziája és kreativitása szabott határt. Így a globalparty.hu viszonylag gyorsan, egy elég nagy hírportállá nőtte ki magát és már csak a hab volt a tortán, hogy ehhez hozzákapcsoljak egy on-line rádiót is. Ezekben az időkben már nagy haverok voltunk Somogyvári Zoltánnal (Somi aka Blue Potion), akivel talán a legtöbb Globalparty-t tudhattuk a hátunk mögött. De említhetném Jámbor Andrist, (Andrew JM), aki szintén nagyon aktív tagja volt a globalnak és nagyon sokat “turnéztunk” együtt. Visszatérve az Orange klubos időszakra, a kezdeti nehézségeket leküzdve és ahogy fejlődött a weboldal, egyre nagyobb létszámú bulikat szerveztünk, csúcsidőben már teljes teltházas underground party-kat. Ez kb 5-600 főt jelentett a klubban és igen nagy szó volt, ezzel a műfajjal ekkora számokat felmutatni.

Visszakanyarodva a Globalparty-hoz, az alapkoncepció már korán kiforrta magát, lényegében egy óriási portál volt, az aktuális, underground zenei hírekkel, újdonságokkal. Az ehhez kapcsolódó saját szervezésű Globalparty-kal, ahol népszerűsítettük magát a portált. Idővel az oldalon belül elindult a Globalparty FM internetes rádió, ami később az egésznek a mozgatórúgója volt. Rengeteg dj és producer csatlakozott a rádióhoz, saját, tematikus műsorokkal, a nap 24 órájában, élő videókapcsolással a stúdióból, több kameraállásból. Olyannyira komoly volt a project, hogy az utolsó 6 évben, a nem kifejezetten erre a célra bérelt lakás lett, teljesen stúdiónak berendezve, minden olyan eszközzel, ami egy profinak mondható rádióstúdióhoz szükséges.
Voltak egyéb szolgáltatásai is a Globalnak, például élőben több kameraállásból közvetíteni egy-egy bulit, rendezvényt. Így kaptam többek között meghívást Dandy (Peter Makto) jóvoltából a Siófoki Flörtbe és még számtalan party-ra, egyéb rendezvényre, amelyből megszületett a Globalparty TV.

Az utolsó években már saját szervezésű fesztiválra is sikerült energiát fordítani, amely a Debrecen mellett található Víg-kend Major szabadidőközpont területén került megrendezésre, Global Open Air néven.
A Globalos korszak nagyon sok jó embert összehozott Debrecenben és csapatként dolgoztunk, haladtunk a magunk kis útján, a saját kis underground világunkba. Párhuzamosan több zenei formáció kelt életre ezekben az időkben: Filtersounds, Pixel Brothers, Soundtropolis stb….

Folytatás hamarosan…..

Globalparty Deejay's

AndrewJM
Aaron Drako
Swen
Dirty Ice
Fargo
Serious
Arpee
Josh
Svitech
Victory Jay
Chris Drifter
Nortio
Stefan
Daniel Damussy
Tom – Nyk
Dj Herbst
Petey Dixon
Barnabás
Deep
Benedek
Melodious
Steeve B.
Leslie K.
Elastique
Leslie Taylor
Noiz
Grooveman
Snips
Dj Larocca
Domyan
Diarlektika
Bassdroid
Jason Mill
Peter Stone
Tomek
Secret
NANOprana
Valentino Weather
Ochu Laross
Gabriel Klement
Leslie Smith
Synthax
Electric Boutique
Dj Kutasi
MAD
Maxim Kuznyecov
Andro
Lepton
Snake Sedrick
Christian Slater
Monoclick
Eddie Horse
Leslie Taylor
Elastique
Zoyzi
Kevin
Danny
Mesty
Zajac
Slave
Deeroy
Kenshi
Yngoma
Dave Wincent
Dogee
Daesmith
Dave Van N
Webber
Paride Saraceni
Scorchio
Diwex
Dj UtEe
Sly Adam’s aka Kempy
Adriboy
Freeman
Shake
Dj BeatN
Khristian k
Expirit
Lady Anne
Domyan
Szkvess
Robert Slat
Daniel Damussy
Tymo
Qwush
Medley
Minstrotech
Laser Ghost
Valentino Reas
X-Impact
Tmc
Roland Croath
Rolly
Beendeck
Ru-D. Johns
Kristoban
Bagoly
DJP
Dj. Don Juan DeMarco
Riccardo G.
Tian
Miss Groove
Victory Jay
Blue Potion
Cepy
Adorms
Dave Mac
Dave lamb
Dj Drammy
Matula
Adam Bass
LapTop DJ / AspyDigital
Leslie V.
Medi Dove
Zack Marullo
Skitish
Dj Caveman
Dj White
Dj Fndy
Dj Sly
Zol Frolic
Josh Kay
Muttley
C.j. Wega
Ortyn
Mike
Gabriel Newman
Mani
Dj Thin
Ivel Tax
Dj Steko
Dj Sebastian
Hella
Skipjack
Norex
Cave SedeM
Dj Herbst
Nea Golye
Szacsy
Dj Gosty
Streako
Tomi D.
Degeo
Magic
Lillian
Noiz
Dj Nash
Plastik Anthyel
Retroid
Kormix
Conee
Mattaja
Denio
Static
Hocus
Dj Light
nCortez
Subjourney